fbpx
21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Det er slut med at lokke dine fans til bestemte handlinger – også kaldet engagementbait – på din virksomhedsside på Facebook.

“Vi vil degradere indhold på Facebook, der går imod vores vigtigste værdi i nyhedsstrømmen: Autencitet”.

Det er store ord i decembers opdatering fra Facebook.

Fremadrettet vil de gå til kamp mod engagementbait – altså indhold, der lokker folk til bestemte handlinger og bevidst forsøger at manipulere med algoritmen, for at opnå ekstra rækkevidde og synlighed.

Eksempler på engagementbait

Du kender nok bedst opslagene som et sjovt meme, med en opfordring til at tagge en ven, eller stemme på et eller andet, ved at afgive en bestemt “reaction”.

“TAG en mor, for at fortælle hende, at hun er den bedste i verden”, eller “DEL hvis du er enig” osv.

Jeg ved ikke med dig, men mit feed flyder over med dem, og jeg er faktisk lidt træt af dem, og ser denne opdatering som et skridt mod et bedre newsfeed med mindre larm. I hvert fald for mig som privat facebookbruger.

Men hvad betyder det for dig, der markedsfører dig på Facebook?

Jeg tænker ikke, at du laver mange af den slags opslag, men derfor skal du alligevel være opmærksom.

Hvis bare du kender lidt til, hvordan algoritmen fungerer, så ved du, at alt engagement er med til at give dig større synlighed, og derfor ligger det lige til højrebenet, at opfordre til at like, kommentere, tagge eller dele.

Lad være med det fremover. (Kan du se min viftende pegefinger?)

Jeg siger ALTID til mine kunder, at den vigtigste faktor for succes på Facebook er, at du har styr på din virksomhedsidentitet og at du er værd at følge for dine vigtigste målgrupper.

Med andre ord: Hvis du ved hvem du er, hvem du taler til og hvad de vil have, så skal de nok like dine opslag af sig selv.

Følg Facebooks eget råd: VÆR AUTENTISK!

Det skaber tillid og loyale følgere, og det er meget mere værd på lang sigt.

Du er velkommen til at følge mig