21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Bliv dus med din facebook markedsføring

Gør det velovervejet, værdifuldt og varieret

… Og allervigtigst: Gør det på din måde. I denne artikel skitserer jeg vilkårene for markedsføring på Facebook, og giver dig mine bedste bud på, hvordan du får mest ud af din indsats, uden at det tager pusten fra dig i en hverdag, hvor du har travlt nok med at drive din forretning. 

Det første du skal vide lidt om, inden du går i gang med markedsføring på Facebook, er algoritmen, der styrer, hvor meget synlighed du får. Hvis du spørger mig, er der én gylden regel, du kan gå frem efter: Gør dig umage med dit budskab. Kend de vigtigste cowboytricks, og kend de tricks, som du skal holde dig fra.

Lad os starte med de sidste. 

Lad være med at hoppe over, hvor gærdet er lavest.

Længere er den faktisk ikke. Lad være med at snyde dine fans til at klikke, lad være med at tro, at du kan snyde algoritmen og lad for alt i verden være med at bede dine fans om at dele dine opslag, fordi du ikke selv har annoncekronerne. Det du beder dine fans om, er at spamme deres venner. Det er ikke god markedsføring – OG i strid med markedsføringsloven.

Facebooks algoritme er “trænet” til at opdage clickbait og engagementbait. 

Clickbait er når du bevidst formulerer dine sætninger, så folk føler, at de er nødt til at klikke, og engagementbait er, når du åbenlyst opfordrer til at like, kommenterer eller dele. Når du bevidst prøver at omgå algoritmen ved eksempelvis at opfordre til at dele eller tagge venner, risikerer du nemlig, at få negative klik. Spammarkeringer eller at brugerne bevidst vælger dig fra i deres newsfeed, fordi du “larmer”.

Hvad er et negativt klik på Facebook? Det kan du læse mere om her. 

Kunsten ligger i at få brugerne til at klikke, ganske enkelt fordi du giver dem lyst! Det gør du ved at kende din målgruppe, vide, hvad der virker, og skabe lækkert, relevant og værdifuldt indhold. 

… Og så stopper vi skræmme-snakken for nu. 

Der er nemlig masser af tricks, der giver dig god synlighed – og gøder jorden for god rækkevidde fremover. 

  • Få snakken til at køre

    Algoritmen klapper i sine små buttede hænder, når du er i stand til at få dine fans til at snakke sammen i kommentarsporet. Du gør altid dig selv (og din synlighed) en tjeneste, når du liker og/eller svarer på kommentarer, men hvis du kan få dine fans til at tagge deres venner, for at minde dem om noget, eller dele dit indhold med dem (altså fordi de har lyst, og ikke fordi du opfordrer til det), så er det helt fantastisk.

  • Brug videoer

    Lav små, vedkommende video-budskaber. Video er let af afkode for de fleste, og en rigtig god måde at engagere dine fans på. Upload videoen direkte i Facebooks videoeditor. Det giver en langt bedre rækkevidde, end hvis du uploader på Youtube og deler linket.
    Facebook foretrækker videoer, der er over 3 minutter lange.

  • Brug Facebooks grupper til at varetage fællesskabet.

    Den her er effektiv. Facebooks grupper er ikke på samme måde som siderne påvirket af algoritmen. Derfor kan det være en god måde at holde fast i dine fans på. Lav en “VIP-gruppe”, en fordelsgruppe eller lignende, hvor dine fans rent faktisk kan opnå fordele ved at være med. De bedste tilbud, de første der modtager tilbuddet osv..

  • Lav dit eget indhold

    Lav indhold på din hjemmeside, som du kan få fans ind og læse. Tænk i “Content Marketing”, guides, artikler osv. Der er flere grunde til det. Ud over, at det er godt, hvis du også arbejder med søgemaksineoptimering, så giver algoritmen typisk “nye” links mere synlighed. Hvis du fx. opretter et blogindlæg og deler det på Facebook, kan algoritmen se, at det er et nyt link. Så du får ikke bare mere synlighed, du får også trafik til din egen hjemmeside, hvilket er at foretrække ift. at flytte folk ind på andre sider. Husk dog altid at lave dit eget indhold. Ikke kopiere fra andre!

  • Tag andre sider

    Algoritmen elsker, når du deler dit “Sunshine” med andre. Hele tanken bag “social media” er jo at være sociale, altså være fælles om noget. Opslag der tagger andre sider har en tendens til at få større rækkevidde og flere klik end andre opslag. Dels fordi tagget skaber nysgerrighed hos dine følgere, som klikker sig ind på den anden side. Dels fordi dit tag også vises til nogle af den anden sides mest dedikerede fans, dvs. at du får synlighed hos deres fans. …Og hold så lige hesten her. Kan du så ikke bare tagge i flæng? Det er jo gratis rækkevidde. Min anbefaling er, at det skal du ikke gøre. Gør det, når det giver mening, og du ved, at ejerne af den anden side vil sætte pris på det.

Her er et par andre artikler, du måske kan have glæde af at læse:

Lav en plan

Markedsføring tager tid. Mit råd til dig er, at du afsætter en dag pr. måned til at skabe overblik over, hvad der skal ske i din forretning den kommende måned.

Planlæg de opslag, du ved skal laves igennem måneden, og husk også at tænke på, at der skal være noget til de forskellige målgrupper.

Hvordan finder du dine målgrupper? Læs artiklen her.

Der findes masser af muligheder, programmer og apps, der kan hjælpe dig. Personligt har jeg valgt den nemme løsning: Jeg laver en plan i et almindelig word-dokument. Her kan jeg se, hvad der skal ske, hvilke opslag og forskelligt content, der bliver delt i månedens løb, samt skabe et visuelt overblik over hvilke annoncekampagner og eventuelt retargetingkampagner, der kører i hvilke perioder.

Hvis der er opslag eller aktiviteter, der ikke kan planlægges eller automatiseres, sørger jeg får at lægge opgaven ind i telefonen, så jeg får en påmindelse, når opgaven skal løses.

Planlæg dine opslag i Facebooks Kreatørstudie

Du kan planlægge alle dine opslag på både Facebook og Instagram via Facebooks Kreatørstudie. Jeg har lavet en lille video der viser dig hvordan, og nedenfor har jeg linket til et par artikler om samme emne på Instagram.

Læs disse artikler om Instagram

0 kommentarer

Artikler om samme emne

Storytelling og ledelse – et eksempel

Storytelling er i høj grad det, andre siger om dig Når det du siger, også er det, du gør Denne artikel rummer endnu en case omkring storytelling. En rigtig god én, endda. For her er fortællingen ikke skabt som et markedsføringstiltag. Den er derimod skabt gennem det...

Hvad er storytelling

Hvad er storytelling? ... Og hvorfor virker det? Denne artikel er en opsamling af de vigtigste pointer fra webinaret "Grundlæggende Storytelling", som du også kan se - eller gense - i videoen. Vi kommer ind omkring tre emner: Hvad er storytelling (... og hvad er det...

Storytelling og neurologi

Storytelling og neurologi Menneskets hjerne er skabt til fortællinger. Allerede da du stadig lå i din mors mave begyndte din hjerne at registrere mønstre. Derinde i din trygge boble mærkede du døgnrytmen. Familiens rytme. Lys og mørke. Når mor lagde sig på sofaen,...