fbpx
21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Konkurrencer på Facebook er populære. De skaber masser af engagement, og dine fans er glade. Måske får du endda flere fans: Yeay! What’s not to like?

I denne lille guide til konkurrencer på Facebook bliver du meget klogere på hvad du må og ikke må – og endnu vigtigere: hvordan du sikrer dig, at din konkurrence ikke skader din Facebookside og dit navn.

Undgå at komme galt afsted

Når du laver konkurrencer på Facebook, er der tre faktorer, du skal have med i dine overvejelser, fordi de har betydning for, hvordan du skal udforme konkurrencen.

De tre faktorer er markedsføringsloven, Facebooks regler og – sidst men absolut ikke mindst – Facebooks newsfeed algoritme.

Rigtigt mange glemmer, at du gennem konkurrencerne kan komme til at lave fejl, der kan skade værdien af din Facebookside. Det bliver du lidt klogere på herunder.

Lad os starte med det gode

Hvad må du gerne bede om?

Like opslag

Yes! Du må gerne bede deltagerne like dit opslag. Algoritmen elsker opslag med masser af likes. Faktisk elsker algoritmen opslag med masser af kliks, så husk også at tænk på hvordan du øger muligheden for kliks, og dermed øger din synlighed.
(Pssst… Teaser: Få inspiration til, hvordan du laver gode og værdifulde Facebook konkurrencer ved at klikke her. Men bliv nu lige færdig med denne artikel først!)

Kommentere opslag

Likes er gode, men kommentarer er liiige lidt bedre. I hvert fald når vi taler synlighed. En kommentar skaber en større viral spredning end et like. MENFor sådan et er der… Det skal være varierede kommentarer. Giv ikke 3 valgmuligheder (“Hvilken kan du bedst lide: Rød, gul eller gøn”) eller en tvangskommentar (“Skriv HURRA! for at deltage i fødselsdagskonkurrencen”) Algoritmen kan aflæse, at du leder dine fans til en bestemt handling. Not good!

Alt det andet du må

Der er en masse andet du gerne må, men som ikke altid ligger lige først for. Det kan du få indblik i, i artiklen om, hvordan du laver Facebook konkurrencer, der sparker r**

Hvad må du ikke?

Dele opslag

De fleste ved godt, at virksomhederne ikke må kræve at du deler opslaget, men nærlæser man Forbrugerombudsmandens standpunkt om sociale medier (side 11, afs.3.5), finder man også formuleringen “eller på anden måde opfordrer (…) til at sprede meddelelser fra den erhvervsdrivende”. Så lad være med overhovedet at opfordre til det. Og bare rolig: Du skal nok få delinger alligevel.

regler for Facebook konkurrencer

Den gennemsnitlige Facebookbruger er TRÆT af spamkonkurrencer. De GIDER ikke snavs i deres newsfeed, og de har efterhånden lært både at skjule og anmelde opslag. Og de negative kliks gør nas på din side.

Tagge venner

Iflg Facebooks retningslinjer må du heller ikke bede dine fans tagge deres venner i konkurrencerne. (Læs afsn. E)

Det virker selvfølgelig meget sympatisk at bede dem gøre deres venner glade – men uanset hvor godhjertet du er, så er det stadig mhp at sprede din markedsføring – og det må du ikke. Men… Du må gerne skrive “Fortæl os hvem du vil invitere med/dele din præmie med”. Og så kan du håbe på, at de alligevel tagger.

Like siden

I “gamle dage” skulle alle konkurrencer foregå i 3.parts applikationer. De måtte ikke ligge på tidslinjen som nu. I disse apps kunne man lægge et filter, så man kun kunne deltage i konkurrencen, hvis man likede siden. Det hed like-gating.

Det betød at du fik en masse nye fans, men når konkurrencen var slut, så var de faktisk slet ikke så interesserede i dig alligevel, og nu havde du pludselig en masse inaktive fans, der ikke klikkede på dine opslag.

I 2014 blev like-gating afskaffet. Reglen er ret godt gemt, men det giver rigtig god mening at du følger den. (Du kan læse her, under “Changes to Platform Policies”, eller se billedet nedenfor.)

Det giver faktisk ret god mening.

At få fans pga. gratis gaver er en skidt ide, for når din konkurrence er slut, bliver de inaktive fans en klods om benet. Facebook belønner dig nemlig med rækkevidde, afhængigt af, hvor stor en procentdel af dine fans, der er aktive. Så hvis du har en masse inaktive fans, der kun elsker dig, når du forærer ting væk, så ødelægger de din synlighed.

Endnu en guide til konkurrencer på Facebook

Jeg har skrevet endnu en guide til konkurrencer på Facebook. Her får du inspiration til at gå skridtet videre, og lave konkurrencer, der skaber værdi på lang sigt.

Har du spørgsmål?

Du er altid velkommen til at stille spørgsmål i kommentarfeltet nedenfor. Du kan også spørge på min Facebookside – der er responstiden ofte lidt kortere.

 

Må man bede folk like en Facebookside

 

Du er velkommen til at følge mig