På Iværksætteruddannelsen for et par år siden, underviste jeg sammen med Henrik Væver.

Emnet var markedsføring, og snakken faldt på nødvendigheden af, at man som iværksætter har lagt penge til side til markedsføring.

“Nu har jeg lige betalt for en dyr hjemmeside. Er det ikke nok?” var der en kursist, der spurgte, hvortil Henrik lynhurtigt svarede:

“Har du da åbnet en hemmelig butik i Rold Skov?”

Du skal være synlig

Når du starter op som selvstændig, er det første skridt mod markedsføring ofte at få lavet en hjemmeside.

(Ja, jeg kalder det altså stadig hjemmeside, fordi det er dit hjem på nettet.)

Men når du åbner din butik på nettet, er det ikke det samme som at åbne en butik i gågaden.

Folk “kommer ikke bare forbi” på nettet. Med mindre altså nogen linker til dig, eller du tilfældigvis dukker op i søgningen på Google.

Du er nødt til at gøre dig synlig, og med den rette charme tiltrække målgruppen.

Du skal være interessant

Hvorfor skal folk vælge din butik, fremfor en af de andre, der sælger det samme?

Find ud af, hvad det er, der gør, at DU er anderledes, og (for i hvert fald en del af målgruppen) mere interessant at handle hos.

Det handler om din virksomhedsidentitet.

Det har jeg tidligere skrevet om i disse to artikler:

Du skal være nem at finde

Når du er klar over, hvordan du skal møde dine kunder, skal du i gang med at lave stierne ind til din lille butik, dér midt i det mørke Rold Skov.

Jo flere stier, der fører ind til dig, jo større er trafikken.

Og du skal starte stierne lige dér, hvor din målgruppe befinder sig.

Start med at dele dem op i to grupper:

  • Dem der er bevidste om deres behov, og søger efter det du har
  • Dem der endnu ikke ved de har et behov.

(Hvis du ikke allerede har defineret din(e) målgruppe(r), så kan det være en god ide, at læse denne artikel)

Fang dem, der skal bruge dig

Dem der ved, at de skal bruge det du har, er først og fremmest på Google, i færd med at søge. Og det er DIG, der skal dukke op, når de søger.

Her er der tre, måske fire, stier, der skal trædes: Søgemaskineoptimering, content marketing, Adwords og (hvis du er til den slags) retargeting.

Lad os starte fra en ende – klik for at åbne de fire discipliner.

Søgemaskineoptimering - eller SEO - handler om, at din hjemmeside er optimeret til at blive fundet, når folk søger på Google efter det, du kan eller har. Når du får lavet din hjemmeside, så sørg for, at få den optimeret til dine vigtigste søgeord allerede fra starten. Jo flere konkurrenter du har, og jo flere der søger efter det du har - jo sværere er det at komme højt op på Google. Særligt hvis du ikke har et professionelt bureau i baghånden. Men der er genveje hvis du er kreativ - og realistisk - med dine søgeord. SEO er dog en af de tungere discipliner i online markedsføring, og jeg vil anbefale dig at tage et SEO kursus. En enkelt dag kan være nok til, at du selv kan klare opgaven.
Content Marketing handler om at lave værdifuldt indhold til din målgruppe. Indholdet skal ikke (primært) være markedsføring af produkter, men værdifuld hjælp til de behov og ønsker, der knytter sig til produktet. Tag mig, f. eks.  Min målgruppe er iværksættere og små virksomheder, der ikke har råd til at hyre et dyrt bureau eller ansætte en marketingmedarbejder. De vil ofte selv gerne løse en del af opgaven, eller i hvert fald vide nok, til at de ikke bliver snydt, når de køber sig til hjælp. Min blog er rent content marketing: Indhold som kan hjælpe min målgruppe med deres online markedsføring. Og det er gratis for dem. Og hvorfor så bare give ved døren? Fordi det gør dig synlig og - for den rette målgruppe - værdifuld. Den dag de skal bruge dit produkt, vil de med ret stor sandsynlighed  vælge at handle hos dig.

Bonus ved Content Marketing

Der er to kæmpe bonus'er ved content marketing:
  1. Det er genialt ift. SEO. Dine indlæg skal selvfølgelig optimeres.
  2. Det er genialt ift. Facebook, da algoritmen eeeelsker nye, jomfruelig links, der ikke tidligere er delt på nettet. Derfor har opslag med nye links en tendens til at få øget organisk rækkevidde.
Adwords er betalte annoncer på Google, og dermed din genvej til at ligge øverst, når folk søger på det, du har. Jo flere søgninger der er på det enkelte søgeord, jo dyrere er det at få et klik, men hvis du - lige som ved din SEO - vælger de længere søgefraser frem for de mere generiske søgeord - så kan du hurtigt få mere for dit annoncebudget.
Hvis først du har lokket folk ind på dit website, og vedkommende er smuttet igen, uden at købe noget eller kontakte dig, så kan du lave en annonce, der følger med denne person, når de fx er tilbage på Facebook. "Hey... Husker du mig? Du kiggede forbi min hjemmeside. Ved du, at jeg kan hjælpe dig med... Kontakt mig for en uforpligtende snak". Det hedder retargeting. Eller re-marketing, om du vil, og det er genialt til at holde dig selv "on top of mind" hos en, der allerede har vist sin interesse.

Bliv opdaget af dem, der kan bruge dig

En meget stor del af din målgruppe er slet ikke klar over, at de har brug for dig.

… Måske har de midlertidigt glemt et ønske eller behov, og skal bare lige mindes om det.

… Måske er de slet ikke klar over, at de kan få hjælp til deres ønsker og behov.

… Måske ved de, at de har brug for det du har, men de kender ikke DIG

Denne del af målgruppen fanger du på sociale medier.

Du skal ikke gå ombord i alle medier på én gang. Så risikerer du at drukne. Åbn hvert enkelt faneblad og læs lidt om, hvad de forskellige medier kan.

Facebook er i de fleste tilfælde det bedste sted at starte. For nogle vil det være Instagram, men de er to sider af samme sag, og fungerer rigtigt godt sammen. Lad mig starte med at skære det ud i pap: Markedsføring. På. Facebook. Er. Ikke. Gratis. Du kan oprette din side uden at betale, og du kan også invitere dine venner ind og like siden. Du kan også lave opslag, og få nogle få likes og - hvis du er heldig - kommentarer. Men markedsføring på Facebook uden betalt rækkevidde, svarer lidt til at spille tennis ud i havet. Der sker bare ikke det helt vilde. Hvis du derimod har dit budskab klart, kender din målgruppe og gider gøre dig umage med lækkert indhold, så kan du ret hurtigt få gode resultater, selv for et lille budget.
Instagram er lækkert for dig, der forstår at udtrykke dig visuelt. Du behøver ikke være mesterfotograf, bare du har sans for koble billeder med et skarpt og værdifuldt budskab, og udstyre dit opslag med de hashtags, som din målgruppe bruger og har interesse i.
Er LinkedIn overhovedet et socialt medie? Ja, det er det, men det er et professionelt social medie. Hvis du er i stand til at holde den "professionelle linje", kan LinkedIn være et særdeles effektivt redskab, for dig, der er vil vise dig frem som skarp partner på dit område. LinkedIn er ikke "bare" et online CV. Det er i langt højere grad en netværksplatform, og du har mulighed for at gøre dig synlig på dine kernekompetencer. Læs fx. denne guide til søgemaskineoptimering af LinkedIn profil.
Pinterest er - lige som Instagram - overvejende et visuelt medie. Det er nok ikke det første sted du skal gå i gang, men et fint sted at bygge på, hvis du har overskuddet og indholdet. Pinterest er et lækkert redskab til dig, der enten arbejder med forskellige produktkategorier eller i et felt med stor interesse eller søgning på inspiration. Prøv fx. at tjekke Bravo Tours, der har lavet lækre opslagstavler for deres forskellige rejsetyper og -mål. Eller Bo Bedre.  Du behøver ikke starte ud med en Pinterest profil. Et godt sted at starte, er at give dine besøgende på hjemmesiden muligheden for at "pinne" dine billeder og evt. artikler på deres boards på Pinterest.

Husk min gyldne regel i markedsføring:

Lad være med at tage munden for fuld.

Start der, hvor det giver mening for dig.

Find ud af hvad der virker, og arbejd dig frem i disciplinerne.

De fleste af de små virksomheder jeg hjælper, er startet i denne rækkefølge:

  1. Hjemmeside (Hvis du endnu ikke er gået i gang, så få hjælp til at vælge den rigtige løsning her)
  2. Simpel søgemaskineoptimering (laves sammen med hjemmesiden)
  3. Facebook
  4. Instagram
  5. Content Marketing

Men der er ikke én måde at gøre tingene på. Der er mange. Og din fremgangsmåde afhænger dels af dig og dels af din målgruppe.

Har du brug for sparring?

Jeg tilbyder altid 30 minutters gratis sparring via telefonen, hvor vi sammen kan drøfte, hvad der giver mening for dig.

Kontakt mig gerne med det samme, så finder vi en tid i kalenderen, hvor du kan få lidt input.

Du er også meget velkommen til at stille dit spørgsmål eller komme med input i kommentarfeltet herunder.