21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Hashtagguide 2019: Hvordan bruges hashtags bedst muligt?

Newsflash: Det handler mere om service til brugerne end det handler om synlighed til virksomhederne.

Skrevet af Nete

7. august 2019

Hashtags er et genialt redskab til at skabe synlighed omkring din markedsføring på sociale medier.

Det er dog en god ide at sætte sig ind i korrekt brug af hashtags, både af respekt for brugerne men også af respekt for din egen virksomhed.

Hvorfor? Det finder du ud af nedenfor 😉

Hvad er et hashtag?

Et hashtag er et søgeord, der gør dit opslag synligt, når brugere søger på dette specifikke ord. 

Hashtags kan anvendes på bl.a. Instagram, Facebook, LinkedIn og Twitter. 

Hvordan laver jeg et hashtag?

Du starter med at tænke dig godt om: Hvilke ord er relevante for dit billede?

Sæt dig i brugerens sted. Hvis du nu sad derude, og søgte efter interessant indhold, hvornår ville dette billede så give værdi? Hvilket ord ville du bruge til at søge? Det er de ord du bruger som hashtags. 

Du kan med fordel tænke i kategorier:

  • Interesse: #Bæredygtighed #Veteranbil #Jagthund #crossfit #sundeopskrifter #hækling
  • Aktualitet: #FT19 #StafetForLivet19 #kählergate #NotreDameFire #Xfactor
  • Geografi: #Haderslev #Hadersleben #VisitDenmark #HaderslevDampark #StreetDome

Hashtags er en hjælp til brugerne. Ikke til virksomhederne. 
Det handler ikke om at du skal være synlig, men om at brugerne skal kunne finde dit billede, når de leder efter det, som dit billede repræsenterer. Relevans er derfor et nøgleord, når du bruger hashtags på Instagram. 

Artiklen fortsætter længere nede, jeg vil blot fortælle dig, at du kan modtage en månedlig inspirationsmail fra mig.

Hvor mange hashtags kan jeg bruge?

Du kan bruge 30 hashtags i et almindeligt opslag og 10 opslag i stories.

Hvis du ikke kan finde på flere hashtags til dit opslag, er det tit bedre at stoppe før du når 30, end at fylde irrelevante hashtags på opslaget.

… Men gør da eventuelt dig selv den tjeneste at smugkigge hos konkurrenterne eller andre, der laver lignende opslag. Måske ser de nogle muligheder du ikke selv har set.

Bliver jeg straffet for at bruge forskellige hashtags?

Det kan du gøre, ja. 

Brugerne har mulighed for at følge hashtags, fx hvis man nu har en bestemt interesse. Jeg følger fx #Viszla fordi jeg selv ejer en, og det er en sjov hunderace. Det betyder, at jeg gerne vil se vizslabilleder, og ikke billeder af alle mulige andre hunde, selvom de kan være nok så søde. Så fulgte jeg jo #cutedog, ikke? 😉

Billeder der tagges forkert,
dukker uønsket op hos brugerne,
der kan markere,
at billedet er uønsket.
Det kan skade din synlighed.

Hvordan markeres et billede?

Klik på de tre prikker i højre hjørne over billedet, og vælg “Vis ikke for dette hashtag”. 

En god huskeregel er, at det ikke handler om at blive set af så mange som muligt, men om at blive set af de rigtige. Dem der har interesse i dit billede. 

På den måde får du også en højere engagementsrate, som også øger din synlighed. 

Det kan – som altid i social media marketing – ikke betale sig, at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Det belønnes, at du gør dig umage. 

Skal jeg bruge de samme hashtags hver gang?

Nej, det er en rigtig dårlig ide. Af flere årsager. 

For det første er det imod Instagrams retningslinjer at poste gentagende indhold. Hvis algoritmen sporer, at du kopierer den samme r**fuld hashtags ind i alle dine opslag, så begrænser de din synlighed. 

For det andet begrænser du også dig selv, til en bestemt målgruppe. 

Hav max 3 hashtags, som du bruger hver gang. Resten fylder du på efter relevans og behov. 

Hvor skal jeg skrive mine hashtags?

Det er lidt et spørgsmål om “religion” på Instagram: I billedbeskrivelsen eller i en kommentar. 

Det vil jeg lade være helt op til dig. Jeg har prøvet mig lidt frem på tværs af både egne og kunders profiler, og jeg kan ikke se, at opslag der gør enten det ene eller det andet, får mærkbar større engagement og rækkevidde end det andet. 

Artiklen fortsætter længere nede, jeg vil blot give dig et billede som du kan pinne på dit Digital Marketing board på Pinterest.

Skal jeg bruge de populære hashtags?

Jeg anbefaler altid at du bruger begge dele. Både hashtags, som mange bruger, og de mere nicheprægede hashtags, som færre bruger. 

Faren ved at bruge de meget populære, er at du hurtigt drukner i mængden. Fordelen ved at bruge dem er, at du er en del af mængden. Her gælder igen relevansen. 

Hvis du nu er en lille fysisk tøjbutik i Haderslev, der ikke har en webshop, giver det ikke så meget mening af bruge #shopping eller #modeshopping. Her giver det mere værdi for brugerne, hvis du dukker op når de søger på #Haderslev eller #Haderslevshopping, fordi din geografiske placering og relevans er ret vigtig.

Skal jeg bruge danske eller engelske hashtags?

Som udgangspunkt skal du bruge de hashtags, som din målgruppe bruger. Altså R E L E V A N T E hashtags, ikke… 

Men der er også undtagelser. 

Hvis nu du har et billede, som giver mening/værdi uanset sprog, så kan du med fordel bruge et engelsk hashtag. Prøv fx at se hvad du finder på #youhadonejob eller #officefun

Arbejder du med noget, som ofte beskrives med engelske termer, kan det være en udfordring. Jeg har selv lidt en udfordring i at arbejde med #storytelling og #purposemarketing

Inspireret & opdateret

Hvis du ønsker at arbejde med din fortælling, kan du få inspiration i mit nyhedsbrev. Én gang om måneden modtager du en mail med en øvelse, du kan arbejde med. Samtidig får du en opsamling af artikler og nyheder, som kan have indflydelse på din markedsføring.

Klik på kategorierne herover, så kan du under hvert faneblad se emnerne under hver kategori.

  • Målgrupper
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Guide
  • Eksempler
  • Lederskab
  • Ledelsesværktøjer

Husk at få personligheden med i dine hashtags. Holdninger og værdier er vigtige i din markedsføring

Din virksomheds personlighed er kilden til at være social med din målgruppe. Derfor skal du naturligvis også tagge dine billeder med holdningsrelevante tags. 

Brug #KnækCancer når I støtter op om indsamllingen, #SlukLyset på Earthday, #Mangfoldighed når I hylder menneskelig forskellighed, #Bæredygtighed når I anbefaler kunderne at takke nej til poser, #Arbejdsglæde når I har en fantastisk dag sammen på jobbet – og sådan kan vi blive ved. 

Brug hashtags der er relevante og værdifulde for brugerne!

0 kommentarer

Indsend en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Artikler om samme emne

Manipulation og inspiration i markedsføring

Når markedsføring er manipulerende, former du budskabet med hånden: Du skærer i prisen, du bygger en kampagne og du begrænser mængden. 
Det virker måske på kort sigt, men det er dyrt og for nemt at konkurrere med.

Eksempel på storytelling: Arla “Så slap dog af!”

"Har du ikke et eksempel på storytelling fra danske virksomheder?" Det spørgsmål kommer ofte, når I har læst min "Guide til Storytelling", og den kom også på webinaret "Lær Storytelling". Jo, det har jeg da 🙂  Måske husker du Arla's aprilsnar "Mælk uden mælk", der...

Må man invitere til at like sin side på Facebook?

når nu de har liket mit opslag ... Mon ikke de så også vil like min side? Du kender funktionen fra dine notifikationer: "Søren har kommenteret dit opslag. Hjælp ham til at se fremtidige opslag, ved at invitere ham til at synes godt om din side!" Men nej, du må faktisk...

Følg mig på sociale medier

På min Facebookside kan du få et glimt af en hverdag fyldt med fortællinger. På LinkedIn kan vi netværke mere professionelt og på Instagram fortæller jeg i billeder. På Twitter møder du mig ikke så tit, men det hænder at jeg kigger forbi eller “live-tweeter” fra relevante events. 

Bøger om emnet

Hvis du gerne vil blive skarpere til Instagram kan du på Saxo finde en lang række bøder om markedsføring på sociale medier generelt og også mere specifikt om Instagram

Nogle af bøgerne er på engelsk. Her skal du være opmærksom på, at de kan giv råd, der er i strid med dansk markedsføringslov. 

Min yndlingsbog

Jeg er nødt til også at anbefale “Start med hvorfor” af Simon Sinek. Vi tænker markedsføring på samme måde, og han har skrevet en lang række inspirerende bøger om virksomheders lederskab, og hvordan du bedst kan påvirke din målgruppe. 

Han tilbyder i øvrigt også kurser på sin egen hjemmeside, hvis du gerne vil finde dit WHY

Du er velkommen til at følge mig