21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Hvad er storytelling?

… Og hvorfor virker det?

Denne artikel er en opsamling af de vigtigste pointer fra webinaret “Grundlæggende Storytelling”, som du også kan se – eller gense – i videoen. Vi kommer ind omkring tre emner: Hvad er storytelling (… og hvad er det ikke?), de fælles menneskelige fortællinger og vi kigger nærmere på nogle af argumenterne for storytellingens effektivitet. 

Skrevet af Nete

8. januar 2021

Hvad er storytelling? Den mest præcise måde, jeg kan beskrive begrebet storytelling på er:
”Det er en teknik til formidling af et budskab”. Den sætning indeholder 3 interessante ord, som vi starter med at gå ombord i, for at sikre, at vi har et fælles sprogligt udgangspunkt.

Artiklen fortsætter under videoen

Storytelling er en teknik
til formidling af et budskab

Teknik:
Ordet kommer fra det græske Technikos, der betyder ”Håndværk” eller ”Færdighed”.

Formidling:
Ordet kommer fra det tyske Formittelen som betyder ”et middel mellem”

Budskab:
Ordet kommer fra ”at byde” – at give nogen noget.

Så med andre ord:

Storytelling er evnen til at skabe forbindelse mellem mennesker gennem et budskab.

Det kan man ikke gøre gennem markedsføring alene. Der skal en virksomhedsidentitet bagved. En følelse der følger med, når man køber virksomhedens produkt. Derfor er storytelling i højere grad en ledelsesdisciplin, end blot en markedsføringsdisciplin.

Hvad er storytelling ikke?

Storytelling er ikke det nye ”sorte” i markedsføring”, men fortællinger passer godt ind i tidens purpose-strømninger, kendt fra bl.a. Simon Sinek.

Storytelling er heller ikke ”bare” opslag på SoMe der ikke er salgsrettede. Sådan lidt underforstået: Du fortæller en historie fra virksomhedens hverdag – og voila: Storytelling.

Det er en holdning, jeg ofte er stødt på i den del af markedsføringsbranchen, hvor der fokuseres meget målrettet på tal og data. Jeg er af den klare holdning, at for at markedsføring skal være målbart, må det først være mærkbart. Så bliver tallene også meget sjovere at måle på.

Der findes 7 grundlæggende fortællinger

Der er blevet forsket heftigt i psykologien bag fortællinger, og hvorfor de – når de fortælles rigtigt – virker så stærkt på mennesker.

En stor gruppe forskere har analyseret en lang række folkeeventyr, sagn og fortællinger, og har fundet, at alle fortællinger kan kategoriseres i 7 grundlæggende fortællinger, som alle mennesker naturligt kan forholde sig til.

1. Kampen mod monsteret
2. Fra fattig til rig
3. Den store søgen
4. Rejsen ud og hjem
5. Genfødsel
6. Komedie
7. Tragedie

Du kan læse en mere uddybende forklaring i denne artikel.

Mennesker er ens… Og forskellige

Jeg fremhæver i mit webinar tre årsager til, at Storytelling virker.

1. årsag: Fælles symboler

Den ene af årsagerne finder vi i forlængelse af de grundlæggende fortællinger og i sammenhæng med Carl Jung’s teori om Arketyper.

At mennesket som art, har en genetisk iboende fælles forståelse. En fælles ubevidsthed på linje med instinkter, som rummer en række urgamle menneskelige symboler, som står i modsætning – eller konflikt – til hinanden.

Et af de bærende elementer i storytelling ér netop konflikten.

2. årsag: Drifter

Det bringer os videre til den anden årsag til, at storytelling virker. Her bevæger vi os fra Jung videre til Freud og hans drifter. Ifølge Freud er der to iboende drifter, der former menneskets adfærd: Livsdriften og dødsdriften.

Livsdriften er opbyggende, dødsdriften er nedbrydende.

Det er livsdriften, der får os til at føle trang til at forelske os, formere os og knytte os til andre mennesker. Det er dødsdriften, der får os til, gang på gang, at forelske os i den samme type partner, som ikke er god for os.

3. årsag: Modellen af verden

De første to argumenter beror på, at mennesker er ens. Det ville unægtelig gøre det lettere at fortælle historier. One size fits all…

Derfor skal det sidste argument både udfordre og bakke op om storytellingens effektivitet.

Her skal vi fra Jung og Freud videre til Anaïs Nin og ”Modellen af Verden”.

Forfatteren Anaïs Nin udtalte at ”Vi opfatter ikke verden som den er. Vi opfatter verden som VI er”. Med det mente hun, at vi hver især gennem livet får skabt vores egen verdensforståelse, baseret på de erfaringer vi gør os i afkodningen af verden.

Du kan læse mere om det i artiklen, jeg tidligere har linket til, og ”Modellen af Verden” er også rigtigt godt beskrevet i denne artikel og video (Eksternt link)

Hvad kan du gøre herfra?

Hvis du gerne vil i gang med storytelling for at skabe fundamentet under din markedsføring, er der 3 ting du kan gå i gang med, inden du går videre til det næste webinar, hvor vi går meget mere praktisk til værks.

1. Arbejd med dit WHY

Hvad er det, der driver dig? Hvad får dig til at svinge benene ud over sengekanten om morgenen og tænke HELL YEAH, jeg skal ud og gøre en forskel? Din årsag til at “gøre det du gør”, fortæller meget om, hvem du er, og er en væsentlig grund til, at folk vil vælge dig, fremfor din konkurrent.

Du kan eventuelt bruge Simon Sinek’s virkeligt gode arbejdsbog: Find your Why.

2. Hvad vil du bevise?

Denne opgaver ligger tæt op af den første, men knytter sig mere til de 7 grundlæggende fortællinger. Hvilken af fortællingerne matcher bedst din/din virksomheds “mission”?

Hvis du har modet til det, kan du kaste dig ud i “The Seven Basic Plots”. Det er et gigantisk værk, med tætskrevne sider – men det er voldsomt interessant.

3. Planlæg din begravelse

Det lyder muligvis lidt morbidt, men det er en fed øvelse. Også som “menneske” mere end virksomhed.

Forestil dig 3 personer, som skal holde talen ved din begravelse. Du skal sætte dig i deres sted, og skrive talen.

Det skal være 3 personer, som har relation til den aktuelle fortælling. Dvs. hvis det er virksomhedens fortælling, skal de tre personer eksempelvis være en medarbejder, den mest loyale kunde, en kritiker eller en samarbejdspartner. Hvis det er DIN fortælling, hvis du fx er selvstændig, og du ér virksomheden, så kan de tre personer være din partner/ægtefælle, din bedste kunde, dit barn, din mor/far eller…. You name it.

Det interessante her kan gå hen og være forskellen mellem det, (du tror) de rent faktisk vil sige, og det du gerne vil have, at de skal sige. Hvis der er en kløft mellem de to, så har du et spændende udviklingspotentiale.

Næste webinar: Storytelling – Hvordan gør man?

Du kan starte med at læse min guide til Storytelling, som næste webinar bygger på, og uddyber. Vi kommer ind omkring, hvordan du “opdager” historierne, former dem og formidler dem. Det bliver godt!

Dagens spørgsmål

Er Stories på Instagram storytelling?

Det er det ikke “pr. definition”, men stories på sociale medier kan være et særdeles effektivt værktøj til at formidle din fortælling.

For at Stories kan kategoriseres som Storytelling, skal de som minimum følge en rød tråd og underbygge den samlede fortælling om virksomheden. Jeg vil tage emnet op på næste webinar, som en praktisk case.

Vil du fortælle om Storytelling og Personas?

Ja, det vil jeg gerne. Jeg kommer ikke til at gøre det i webinarerne, men det er naturligvis vigtigt, at tænke målgrupper, i forhold til, at vi skal have vores fortælling til at nå “ind i sindet” på målgruppen. Hvordan former vi en fortælling, der rammer lige præcis denne kundetype.

Du kan læse artiklerne “Hvad rager det egentlig mig?” og “Sådan finder du din målgruppe”.

Har du spørgsmål?

Du er velkommen til at skrive til mig på nete@netekaasen.dk eller lave et opslag på min Facebookside Nete Kaasen Storytelling

0 kommentarer

Artikler om samme emne

Storytelling og ledelse – et eksempel

Storytelling er i høj grad det, andre siger om dig Når det du siger, også er det, du gør Denne artikel rummer endnu en case omkring storytelling. En rigtig god én, endda. For her er fortællingen ikke skabt som et markedsføringstiltag. Den er derimod skabt gennem det...

Dus med din facebook markedsføring

Bliv dus med din facebook markedsføring Gør det velovervejet, værdifuldt og varieret ... Og allervigtigst: Gør det på din måde. I denne artikel skitserer jeg vilkårene for markedsføring på Facebook, og giver dig mine bedste bud på, hvordan du får mest ud af din...

Storytelling og neurologi

Storytelling og neurologi Menneskets hjerne er skabt til fortællinger. Allerede da du stadig lå i din mors mave begyndte din hjerne at registrere mønstre. Derinde i din trygge boble mærkede du døgnrytmen. Familiens rytme. Lys og mørke. Når mor lagde sig på sofaen,...

Følg mig på sociale medier

På min Facebookside kan du få et glimt af en hverdag fyldt med fortællinger. På LinkedIn kan vi netværke mere professionelt og på Instagram fortæller jeg i billeder. På Twitter møder du mig ikke så tit, men det hænder at jeg kigger forbi eller “live-tweeter” fra relevante events. 

Bøger om emnet

Hvis du gerne vil blive skarpere til Instagram kan du på Saxo finde en lang række bøder om markedsføring på sociale medier generelt og også mere specifikt om Instagram

Nogle af bøgerne er på engelsk. Her skal du være opmærksom på, at de kan giv råd, der er i strid med dansk markedsføringslov. 

Min yndlingsbog

Jeg er nødt til også at anbefale “Start med hvorfor” af Simon Sinek. Vi tænker markedsføring på samme måde, og han har skrevet en lang række inspirerende bøger om virksomheders lederskab, og hvordan du bedst kan påvirke din målgruppe. 

Han tilbyder i øvrigt også kurser på sin egen hjemmeside, hvis du gerne vil finde dit WHY