Du kender sikkert godt den fornemmelse. Du ser en annonce på Facebook og tænker “Hvorfor er det liiige jeg ser det?” Eller endnu værre: “Hva’ rager det mig?”

GYS… Prøv og forestil dig, at din målgruppe sidder med den tanke, når de ser DIT opslag. NOT good! I bedste fald scroller de bare forbi. I værste fald bliver de irriterede, giver dig et negativt klik eller en træls kommentar.

Det handler ikke om, hvad DU gerne vil sige.

Nej, det handler om, hvad din målgruppe gerne vil HØRE!!

Hvert enkelt segment og endda hver enkelt konsumentenhed. Hvad er det, de har af behov, og hvorfor har de brug for dit produkt?
(Hvis du ikke helt er med på begreberne her, så er det fordi du mangler at læse artiklen “Sådan finder du din målgruppe”)

Så du skal altså vide, hvad det er, de har af behov og hvad de drømmer om… Også selvom de måske ikke engang selv ved det endnu.

  • Du sælger ikke en boremaskine. Du sælger hullet, den laver, og som skal bruges for at kunne montere ting på væggen i hjemmet.
  • Du sælger ikke cykler. Du sælger motion, bæredygtig transport og frisk luft i ansigtet.
  • Du sælger ikke tøj. Du sælger stil og personlighed.

You get it??

Du har det, din målgruppe skal bruge, for at leve det liv de gerne vil.
Derfor skal din markedsføring ikke i så høj grad handle om hvad du gerne vil sælge. Det skal i langt højere grad handle om, at din målgruppe skal vide, at du kan hjælpe dem.

Må jeg præsentere dig for Dorthe?

Dorthe er terapeut. Det er hun ikke ene om, for der er rigtigt mange, der gerne vil hjælpe andre – og endnu flere, der har brug for hjælpen.

Dorthe adskiller sig fra sine konkurrenter på mange måder. Primært gennem sin dejlige personlighed, men det opdager man jo først, når man har mødt hende. Derudover adskiller hun sig også fra en stor del af sine konkurrenter, fordi hun bruger et bestemt værktøj i sin terapi.

Systemisk opstilling.

Ved du hvad det er? Jeg gjorde ikke, og heldigvis er en del af mit job at stille dumme spørgsmål, så det gjorde jeg.

Straks tændtes to meget klare lys i Dorthes øjne. Hun sprang op fra stolen, løb ud i gangen og kom tilbage med en fin lille stofpose, hvis indhold hun tømte ud på bordet. Playmobil figurer. Det havde jeg ikke lige set komme…

Meget passioneret fortalte Dorthe om, hvordan man ved at opstille disse figurer i forhold til hinanden, kan afdække hvad det er, der gemmer sig i os, som står i vejen for os i livet og i vores udvikling. Mens hun ivrigt talte, forvandlede ord som systemisk opstilling, terapi og hypnose – altså det hun laver – sig til en forståelse af, hvad det rent faktisk er, Dorthe kan hjælpe med.

Dorthe sælger ikke hverken systemisk opstilling, terapi eller vægttab med hypnose. Hun sælger “friheden fra gamle vaner og mønstre”.

Dorthe er ikke terapeut. Hun er MØNSTERBRYDER

Hvis nu Dorthe begik den her klassiske fejl, som jeg har beskrevet ovenfor – altså at fortælle det, hun gerne vil fortælle, og ikke det, målgruppen har brug for at høre – så ville hun måske sælge sig selv som “Terapeut med speciale i systemisk opstilling”.

Og så ville jeg kigge på hendes annonce og tænke: “Hvad rager det mig? Hvad kan jeg bruge det til?”

Men det Dorthe rent faktisk sælger, rager mig helt vildt.

Hun sælger nemlig muligheden for at bryde de gamle vaner og mønstre, som – ofte uden at jeg er klar over det – står i vejen for, at jeg når mine mål.

Det er da noget mere interessant end “familieterapi med systemisk opstilling” og “Vægttab med hypnose”.

Kort sagt:

Glem alt det, du gerne vil sige!

… Og tag fat i det, målgruppen har brug for at høre.