21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Instagram Kursus for Haderslev Butikkerne

Få mest muligt ud af kurserne

Først og fremmest TAK fordi du har tilmeldt dig kurset. Det er vigtigt for mig, at du får størst mulig værdi af kurserne. Derfor får du her nogle forslag til lidt forberedelse, som giver dig et solidt fundament at bygge din nye læring på.

 

På det første kursus d. 21. august arbejder vi med viden om og teknikker der styrker din synlighed på Instagram – og i markedsføring mere generelt.

 

På det andet kursus d. 4. september lærer du at promovere dine opslag, så selv et begrænset markedsføringsbudget kan give mærkbare resultater.

Har du spørgsmål til Instagram?Hvad har andre spurgt om?

Er du helt nybegynder?

Sådan opretter du en virksomhedsprofil på Instagram

Allerede på kursets første dag kommer vi til at arbejde praktisk. Hvis du ikke allerede har en profil, kan det derfor være en god ide at oprette en.

Processen er nem og intuitiv og du bliver guidet igennem undervejs. Klik på videoen, så åbnes en guide der evt. kan hjælpe dig.

Et lille tip: Når du opretter din profil skal du lave en beskrivelse af din virksomhed. Her kan du bruge hastags, som øger synligheden af din profil.

Du kan se på min Instagram profil, hvordan jeg har brugt hashtags til at blive synlig, når andre fx. søger på #livsglæde.

vigtigt at huske:

Markedsføring handler ikke længere om det du sælger, men om det du fortæller gennem din virksomhed.

Seth Godin

Er din virksomhed social?

Sociale medier handler ikke om salg. Det handler om at være social. Være en del af et fællesskab.

Det fællesskab kan du selv skabe gennem virksomhedens identitet og holdninger – og ikke mindst det kunderne oplever, når de møder Jer i virkeligheden. 

Hvis du gerne vil have succes på sociale medier, er det derfor vigtigt, at din virksomhed har en troværdig personlighed, som kunderne kan have tillid til. 

Salg skal altså ikke være et mål i sig selv, men derimod et resultat af, at kunderne har tillid til Jer og har lyst til at lægge deres penge hos Jer. 

Her er en lille øvelse: Hvis du gerne vil arbejde med virksomhedens sociale profil, kan du stille dig selv spørgsmålene: 1. Hvad er det, vi som virksomhed gerne vil gøre positivt anderledes end vores konkurrenter? og 2: Hvilken positiv forskel gør vi for fællesskabet?

Manipulation eller inspiration

Der er helt grundlæggende to måder at påvirke adfærd på. Så hvis du gerne vil have kunderne til at handle hos dig i stedet for hos konkurrenten, så har du to muligheder: Du kan manipulere dem eller inspirere dem. 

Begge dele virker – bare ikke på samme måde.

Manipulation er den mest brugte metode: “Spar 20%”, “Køb 2 og få en gratis”, “kun få tilbage”. Manipulation skaber måske salg her og nu, men har to åbenlyse svagheder: 1. Det er dyrt for dig og 2. det skaber ikke loyale kunder. 

Inspiration handler derimod om at være et godt eksempel gennem fx en værdifuld holdning. Det tiltrækker dem, der tror på det samme. De handler ikke hos dig pga. dig – men på grund af dem selv. Deres køb bekræfter deres egen identitet, og det er de ofte villige til at betale en højere pris for. 

Stil dine spørgsmål her

Deltagerne på kurset har forskellige forudsætninger og erfaring med Instagram. Programmet på kurset er stramt, og der bliver ikke tid til store “sidespring”. Men derfor skal du stadig have den hjælp du skal bruge.

Stil konkrete spørgsmål via kontaktformularen her, så bliver spørgsmålet tilføjet FAQ’en nedenfor.

7 + 11 =

Få inspiration til din markedsføring

Én gang månedligt udsender jeg et nyhedsbrev med inspiration til din markedsføring. Du får links til artikler, viden om teknologien og øvelser, der kan styrke din indsats. Ind i mellem sender jeg også en mail, hvis der sker noget vigtigt på markedsføringsområdet, som kan have betydning for dig. Jeg fortæller dig selvfølgelig, hvordan du helt konkret kan tilpasse dig det nye.

Vigtigt at huske

“Sociale medier handler mere om sociologi og psykologi end det handler om teknologi”

Brian Solis, digital analytiker

Instagram FAQ

Hvad er forskellen på en almindelig profil og en virksomhedsprofil?

På en virksomhedsprofil har du først og fremmest mulighed for at tilføje knapper, hvor potentielle kunder med ét klik kan sende dig en besked eller ringe dig op. Derudover har du mulighed for at promovere dine opslag – altså betale for at nå endnu længere ud og til den rigtige målgruppe, ligesom du kan promovere profilen for at få flere followers.

Hvordan flytter jeg folk over på mit website?

Du har mulighed for at indsætte et link i din profilbeskrivelse, som kan føre dine followers videre til dit website eller din webshop.

Som udgangspunkt har du kun mulighed for at have et link, men der findes et smart værktøj til at komme ud over den begrænsning. Værktøjet hedder Linktree.

Du kan se på min profil, hvordan det virker. Når du klikker på linket i profilen, bliver du dirrigeret til en side, hvor du kan vælge mellem forskellige muligheder.

Kan jeg sælge mine produkter direkte via Instagram?

Ja, det kan du, hvis du sælger fysiske produkter i en webshop. Det kræver lidt teknisk arbejde, da du skal oprette et Facebook katalog. Du finder en ganske udmærket guide lige her

Hvad er et hashtag?

Et hashtag er et søgeord, der hjælper brugerne på Instagram med at navigere.

Du skal forsyne dine opslag med hashtags, så det bliver synligt for dem, der søger efter det, dit billede repræsenterer.

Når du laver dit opslag, skal du grundigt overveje, hvilke hastags, der er relevante for dit billede.

Du kan læse min guide til hashtags her. 

 

Hvordan gør jeg billedteksten mere læsevenlig?

Teksteditoren i Instagram app’en er ikke altid lige medgørlig. Det er svært at gøre teksten læsevenlig, fordi editoren fjerner linjeskift, og efterlader en plamage af tekst, der hurtigt kan reducere læselysten.

Der er to måde at skabe en mere læsevenlig tekst.

1. Gennemtving linjeskift

Når du ønsker et linjeskift med mellemrum mellem to afsnit, så tryk “enter” sæt et punktum (eller tre) og tryk enter igen, før du skriver videre på næste afsnit. 

Det virker næsten hver gang 😉 

Jeg kan også finde på at bruge emojis mellem tekstafsnit. Det skaber både en grafisk opdeling af teksten, og det giver muligheden for at “indlægge en underforstået betydning eller stemning”, som her, hvor de tænkende emojis lægger op til, at “det kunne du jo med fordel overveje”

2. Brug en anden editor

Skriv dine opslag i en anden editor – fx i telefonens noteprogram – og copy/paste teksten over i Instagrams tekstfelt. 

Det giver ingen mening, men den kopierede tekst indeholder den simple kodning, som Instagram’s editor ikke selv kan lave, og som gør teksten mere lækker og læsevenlig. 

 

 

Kan jeg planlægge opslag på Instagram?

 

Ja, det kan du, og du kan gøre det via Facebook. Jeg har lavet en lille guide, som viser dig hvordan. 

 

 

Hvad gør jeg, hvis min promovering afvises?

 Tjek den notifikation, du har fået. Der står hvad der er galt. Du kan også læse Facebooks annoncepolitik, som gør sig gældende på både Facebook og Instagram. 

Hvor kan jeg finde mere hjælp til Instagram?

Instagram har en masse guides, artikler og e-learning liggende frit tilgængeligt online.

Du kan gå til Instagram Business’ forside her, eller du kan springe direkte til kurserne her.

supplerende materiale til kurset

På kurset får du udleveret en guide til Instagram, hvor jeg går mere i dybden med de emner vi taler om under kurset.

Her nævner jeg en lang række artikler du kan dykke ned i, hvis du efterfølgende vil skærpe dine Instagram ninjaskills.

Da materialet guiden uddeles i printet format, kan du – af gode grunde – ikke klikke dig videre via links. Derfor får du her alle de links jeg refererer til i guiden, inddelt i de emner der arbejdes med i guiden. Klik på artiklens overskrift, så hopper du videre til læsningen. 

RIGTIG GOD FORNØJELSE!

Hvem er du?


Virksomhedsidentitet

Denne artikel har til mål, at få dig til at overveje din virksomhedsidentitet.

Start med hvorfor

Artiklen er et sammenkog af Simon Sineks budskab i én af de mest sete TEDtalks, og i hans bog, bestselleren “Start with Why”.
Bogen er én af de mest inspirerende jeg har læst, både personligt og ift til min professionelle virke, og jeg anbefaler den til alle, der har et ønske om at påvirke andres adfærd.

Hvis du gerne vil læse bogen, anbefaler jeg, at du køber den hos Arnold Busck her i byen. Har de dem ikke på hylden, bestiller de hurtigt hjem.
Du kan læse om alle hans bøger her. 

Hvem taler du til?

 

Sådan finder du din målgruppe

Denne artikel er skrevet som en hjælp til selvstændige og nystartede udi kunsten at markedsføre sin virksomhed.

 

Hvordan taler du til din målgruppe?

Målet med denne artikel er at vende fokus fra “salg af et produkt” til “tilfredsstillelse af et behov”.

 

Sigt efter følelserne

Hvordan påvirker du målgruppens adfærd?

Artiklen belyser de to metoder, som du kan anvende for at påvirke et menneskes adfærd: Manipulation og Inspiration.

 

5 things that make people click on content

En rigtig fin og overskuelig guide til, hvordan du får folk til at klikke på dit indhold.

Få mere synlighed på Instagram

Mine 10 tricks til mere synlighed på Instagram er ikke raketvidenskab, men alligevel er det én af de artikler, der giver mig mest trafik via Google.

Sådan virker Instagrams algoritme

En super artikel, der ikke blot giver dig en ide om, hvordan det sociale medie virker, men i høj grad fokuserer på, hvordan du bruger det til din fordel.
Artiklen er på engelsk, men let forståelig. Åbnes i et nyt vindue.

 

Forstå Instagram’s algoritme

Denne artikel minder lidt om den ovenfor, men har en lidt mere teknisk tilgang og giver et indblik i, hvordan algoritmen har forandret sig. Så her får du (måske) et lidt andet perspektiv. Denne artikel erogså på engelsk, og afsenderen – Hootsuite – har virkeligt meget lækkert content, der kan hjælpe dig ift. din markedsføring.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Love, regler og best practise

Forbrugerombudsmandens standpunkt vedr. markedsføring på sociale medier

Forbrugerombudsmanden håndhæver den danske markedsføringslov, og har i dette standpunkt opsummeret markedsføringsloven ift. markedsføring på sociale medier.
Læs standpunktet her

Instagrams fællesskabsregler

Instagram har en række regler for fællesskabet, som skal overholdes. Dem kan du læse via linket herunder. Der findes desuden regler for hvordan du kører konkurrencer og Give Aways.

Læs anvendelsesvilkår

Læs Fællesskabsregler

Læs retningslinjer for promovering

 

Sådan laver du gode konkurrencer

Jeg har på min blog et par artikler, der går lidt mere i dybden med konkurrencerne. De er skrevet med fokus på Facebook, men reglerne er de samme på Instagram, da det er to sider af samme virksomhed.

Guide til konkurrencer på Facebook

Facebookkonkurrencer der skaber værdi