Der er ingen nemme veje til flere pagelikes

Du må ikke invitere til at synes godt om din side
Kontakt

når nu de har liket mit opslag

… Mon ikke de så også vil like min side?

Du kender funktionen fra dine notifikationer:

“Søren har kommenteret dit opslag. Hjælp ham til at se fremtidige opslag, ved at invitere ham til at synes godt om din side!”

Men nej, du må faktisk slet ikke bruge funktionen her i Danmark. 

Det har forbrugerombudsmanden slået fast.

Hvem er forbrugerombudsmanden?

 

Forbrugerombudsmanden hedder, sjovt nok, Christina. (Debatten om kønsneutrale stillingsbetegnelser tager vi lige en anden dag)

Forbrugerombudsmandens primære opgave er at håndhæve markedsføringsloven.

Eller sagt på en anden måde: At beskytte forbrugerne og deres privatliv mod sultne virksomheder, der i kampen om kunderne, kommer til at være lidt for aggressive i deres markedsføring. (Læs mere her)

Nu er der så sat ord på, at “inviter”-knappen falder i den kategori. Aggressiv markedsføring. Eller mere nøjagtigt: Funktionen på Facebook overtræder markedsføringslovens §6 om uanmodede henvendelser. Du må som erhvervsdrivende ikke henvende dig til privatpersoner uden deres samtykke, og at de har liket eller kommenteret et opslag på din Facebookside, ophæver ikke den regel.

Så altså:

Kampen om fans på Facebook er lige blevet lidt hårdere.

Hvad gør du så nu?

Hvis du ikke allerede har gjort det, så henter du din pung, hiver visakortet frem, og begynder at promovere din virksomhed ud mod den målgruppe, som du allerhelst vil have med på vognen.

Jeg går selvfølgelig ud fra, at du på nuværende tidspunkt har brugt tid og kræfter på at blive skarp omkring din virksomhedsidentitet, så du ved præcist hvorfor du er mere lækker end din konkurrent – i hvert fald overfor en bestemt målgruppe. Du har også læst min guide “Sådan finder du din målgruppe” og du ved præcist, hvem du gerne vil ramme, og hvor du finder dem.

Det er da også træls…

Er du også irriteret over, at markedsførings på Facebook koster penge? Markedsføring koster penge. Ikke kun på Facebook…

Og ved du hvad?

Du får nogle meget mere værdifulde fans på denne måde, fordi de “Synes godt om” dig af interesse, og ikke fordi de har fået en invitation, fordi de kom til at like dit opslag, eller deltog i en konkurrence.

Det handler ikke om at have en masse fans. Det handler om, at have aktive fans. Jo flere af dine fans, der er aktive, jo større er din organiske rækkevidde. Og jo større din organiske rækkevidde er, jo billigere bliver det for dig at lave annonceringer og promoveringer.

 

Vil du høre den?

Hemmeligheden der giver flere fans

Du skal give din målgruppe en grund til at kunne lide dig, og det er ikke kun dine produkter, der skal trække dem ind. Dem kan de nemlig også købe andre steder. 

Du skal enten være billigere, sjovere eller bedre end dine konkurrenter. Det vigtigste er bare, at du er dig

Det er egentlig ret banalt. Det er bare ikke altid nemt. Slet ikke når du har travlt med at drive forretning. 

Du kan få mere inspiration i artiklen om virksomhedsidentitet, og du kan også læse om, hvorfor det er en god ide at starte med hvorfor, når du skal sælge dig selv.  

Du kan også kontakte mig her, og så kan vi tage en snak.

Du er velkommen til at følge mig