Må du invitere til at like din side på Facebook, hvis nogen har liket dit opslag?

Nej, det må du ikke. 

Funktionen er ellers ikke alene nemt tilgængeligt på Facebook, men også en nem måde at få flere fans på.

Men ikke desto mindre, så må du ikke bruge den.

Det er faktisk ikke NYT nyt. Forbrugerombudsmanden har bare sat ord på det. (Tak, David. Dig vender vi lige tilbage til senere 😉 )

Hvem er forbrugerombudsmanden?

Forbrugerombudsmanden hedder, sjovt nok, Christina. (Debatten om kønsneutrale stillingsbetegnelser tager vi lige en anden dag)

Forbrugerombudsmandens primære opgave er at håndhæve markedsføringsloven.

Eller sagt på en anden måde: At beskytte forbrugerne og deres privatliv mod sultne virksomheder, der i kampen om kunderne, kommer til at være lidt for aggressive i deres markedsføring. (Læs mere her)

Nu er der så sat ord på, at “inviter”-knappen falder i den kategori. Aggressiv markedsføring. Eller mere nøjagtigt: Funktionen på Facebook overtræder markedsføringslovens §6 om uanmodede henvendelser. Du må som erhvervsdrivende ikke henvende dig til privatpersoner uden deres samtykke, og at de har liket eller kommenteret et opslag på din Facebookside, ophæver ikke den regel.

Så altså:

Kampen om fans på Facebook er lige blevet lidt hårdere.

Hvad gør du så nu?

Hvis du ikke allerede har gjort det, så henter du din pung, hiver visakortet frem, og begynder at promovere din virksomhed ud mod den målgruppe, som du allerhelst vil have med på vognen.

Jeg går selvfølgelig ud fra, at du på nuværende tidspunkt har brugt tid og kræfter på at blive skarp omkring din virksomhedsidentitet, så du ved præcist hvorfor du er mere lækker end din konkurrent – i hvert fald overfor en bestemt målgruppe. Du har også læst min guide “Sådan finder du din målgruppe” og du ved præcist, hvem du gerne vil ramme, og hvor du finder dem.

Det er da også træls…

Er du også irriteret over, at markedsførings på Facebook koster penge? Markedsføring koster penge. Ikke kun på Facebook…

Og ved du hvad?

Du får nogle meget mere værdifulde fans på denne måde, fordi de “Synes godt om” dig af interesse, og ikke fordi de har fået en invitation, fordi de kom til at like dit opslag, eller deltog i en konkurrence.

Det handler ikke om at have en masse fans. Det handler om, at have aktive fans. Jo flere af dine fans, der er aktive, jo større er din organiske rækkevidde. Og jo større din organiske rækkevidde er, jo billigere bliver det for dig at lave annonceringer og promoveringer.

Og hvem er så ham dér David?

Hvis du ikke allerede kender David Lorentzen, så bør du klart gøre det.

Han er en af de tunge drenge (Fagligt. Ikke… kropsligt) inden for specielt Facebook Ads. Og så har han – på bedste terriervis – sat sig for, at få Forbrugerombudsmanden i tale omkring markedsføring på Facebook.

Du kan følge David og hans kumpan – Farsinsen – her. Det kan jeg godt anbefale.