fbpx
21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Der har igen været et opdatering af Facebooks Newsfeed Algoritme, og denne gang er det så slemt, at de taler om Facebook Zero. Et Facebook Armageddon der kvæler den sidste organiske rækkevidde for sider.

Bliv lidt klogere her.

I midten af Januar justerede Facebook igen på deres algoritme, og det varsler endnu hårdere tider for os, der bruger Facebook til markedsføring.

“Facebook er skabt for at bringe mennesker tættere sammen og styrke fællesskaber.
Det gør vi bl.a. ved at knytte vores brugere sammen med meningsfyldte opdateringer fra venner og familie”.

Sådan lyder det i opdateringen i Facebook Newsroom

Kommer det som en overraskelse?

Nej, slet ikke. Facebook ér et SOCIALT medie, og alle opdateringer af newsfeed algoritmen er gået i retning af hårdere vilkår for markedsføring på Facebook.

Men hvad betyder det for dig, der markedsfører dig på Facebook?

Facebook: “Vi vil prioritere opdateringer, der sætter gang i samtaler og meningsfulde interaktioner mellem mennesker.”

Her har du første hint til, hvordan du skal kommunikere via din Facebookside – men hvis du har fulgt mig et stykke tid, og lyttet til mit råd om, at være mere menneske end virksomhed, så er du allerede godt på vej. Du skal ikke primært sælge dine varer. Du skal fokusere på at sælge glæden og værdien ved at komme i din forretning og BRUGE det du sælger. Og så skal du i højere grad fokusere på de følelser, behov, drømme og frustrationer som gemmer sig i din kernemålgruppe, og som knytter dem til det DU kan og har.

Facebook: “Vi vil prioritere opdateringer fra venner og familie over offentligt indhold”

Det er som sådan heller ikke noget nyt, men det er alligevel centralt. Det bliver stadig sværere at markedsføre sig på Facebook. Pladsen i newsfeedet ér begrænset, og hvis venner og familie bliver mere synlige, så vil det betyde, at kampen om virksomhedernes pladser bliver langt hårdere.

“Virksomheder vil se, at deres rækkevidde, videovisningstid og referencetrafik vil falde. Det vil dog variere fra side til side, HVOR meget det vil falde. Sider der laver opslag, der generelt ikke har mange kommentarer og reaktioner, vil opleve det største fald. Sider, der er gode til at få folk til at snakke sammen, vil opleve det mindste fald.”

Din vigtigste opgave bliver at sætte dig i din målgruppes sted. Hvad er det, der rører sig i dem, og så forbinder dem med dit produkt? Det er dé følelser og behov, du skal ramme ind i.

Mit vigtigste råd til dig:

Betragt dine fans som venner. Tal til dem som venner du har respekt for, og som du ønsker at gøre noget godt for. Vis dine produkter frem og vis din egen glæde ved at lave det du laver – og vis dine fans, at du sætter pris på deres input og meninger.

Stil spørgsmål og vær engagerende – men pas på, at du ikke opfordrer til bestemte handlinger, for så snubler du i reglen om engagementbait, som jeg skrev om i sidste måned.

Tænk over, hvem du er som virksomhed

Man skulle næsten tro, jeg stod i ledtog med Facebook, for denne opdatering af algoritmen er lige i tråd med emnet i mit næste nyhedsbrev, som udkommer om godt 14 dage.

Det kommer til at handle om virksomhedsidentitet. Hvordan du tænker “Mere menneske – mindre virksomhed”, og hvordan du arbejder med værdifulde budskaber og agerer socialt med din målgruppe, fans og kunder.

Tilmeld dig mit nyhedsbrev

Når der bliver ændret på Facebooks newsfeed algoritme, får alle dem der følger mig en mail om, hvad det betyder, og hvordan de bedst muligt sikrer sig i deres markedsføring på Facebook.

Hvis du gerne vil modtage disse mails, så tilmeld dig mit nyhedsbrev. Jeg gør mig umage med at lave indhold du kan bruge, og du er altid velkommen til at komme med input til nyt indhold.

Har du spørgsmål, så stil dem endelig her på siden. Du kan også lave et opslag på min Facebookside. Det reagerer jeg ret hurtigt på 🙂

Du er velkommen til at følge mig