At et opslag er irriterende, er ikke altid ensbetydende med, at det er spam på Facebook. I hvert fald ikke i juridisk forstand.

Men der er heldigvis masser af muligheder for at rydde op, og – hvis det er nødvendigt – anmelde spam.

Hvad er egentlig definitionen på spam?
Definition på spam

Den sproglige definition, vel at mærke, er flg.:

“Irrelevante eller uopfordrede henvendelser sendt via internettet, typisk til en stor modtagergruppe, med det formål at reklamere, phishe eller sprede malware, etc.” (Oxford Dictionaries)

Spam i juridisk forstand

Nu er jeg jo ikke jurist. Derfor lader jeg det være op til Forbrugerombudsmanden at definere begrebet spam i juridisk forstand.

Men lad os prøve at oversætte det til hvad der så – reelt set – er spam på Facebook. Og hvad du kan gøre ved det:

Er det spam…?

er det spam?Jeg ser “Simple Feast” i mit newsfeed, men jeg har ikke Liket deres side. Er det spam?

Nej, det er en annonce. Under sidens navn, kan du se, at der står sponsoreret. Simple Feast betaler for reklamere på Facebook. Det er ikke spam. Men hvis du ikke gider set det, kan du fravælge annoncen, ved at klikke på de tre prikker øverst til højre.

 

Spam på Facebook

Jeg har ikke liket denne side. Er det en spamkonkurrence?

Nej. 3 af mine kontakter har deltaget i en helt lovlig konkurrence, ved at kommentere opslaget. Facebook kan se, at jeg har nogle af de samme interesser, så dette er resultatet af den organiske rækkevidde. Facebook belønner virksomheden bag konkurrencen med gratis synlighed, ved at vise den til mig også.
Du kan ikke anmelde for spam, men hvis du ikke gider konkurrencer i dit newsfeed, kan du klikke på de tre prikker, og fravælge denne type opslag.

 

 

spam på Facebook

Er dette opslag spam?

Teknisk set nej, men juridisk ja.
Jeg ser konkurrencen fordi Louise og Sanne har kommenteret den. De er ikke faldet for fristelsen at dele. Så teknisk set nej.
Men juridisk set er det spam, fordi virksomheden opfordrer og giver incitament til at dele.

Jamen er det ikke kun spam, hvis virksomheden betinger deltagelsen af, at man deler? 
Nej. Det er også spam, når virksomheder opfordrer til at dele. (Læs her, side 11, afsnit 3.5)

 

spam på facebook

Er Faster Else’s 28 daglige Candy Crush Saga resultat-opdateringer spam?

Da Faster Else ikke er en virksomhed, der laver opslag med henblik på afsætning eller branding så er det – juridisk set – ikke spam.
Men ja, spilresultater, diverse personlighedstest og de fleste Minion-quotes grænser til sindssygt irriterende, og du kan gøre noget ved dem. Også uden at blive uvenner med Faster Else, eller hvem det nu måtte være, der voldtager dit newsfeed.

  1. Klik på de tre prikker.
  2. Træk vejret dybt og overvej, HVOR irriteret du er.
  3. Hvis Faster Else skal have en chance, så kan du snooze hende i 30 dage. Så får du ikke opdateringer fra hende den næste måned.
  4. Hvis nok er nok, så vælg “Følg ikke længere”. Nu får du ikke Faster Else’s opslag mere. Som i OVERHOVEDET. Men I er stadig venner, og hun opdager det aldrig. Arvefølgen er ikke truet foreløbigt.

Du kan læse mere om spam via forbrugerombudsmanden her.

Hvis du oplever alvorligt spam, kan du klage over det her.