Start med HVORFOR, når du arbejder med din virksomhedsidentitet, for

“People don’t buy WHAT you do. They buy WHY you do it”

Jeg kan ikke tage æren for de kloge ord. Desværre. Men det kan Simon Sinek, og hvis du ikke allerede har set hans vildt inspirerende TED-talk, så se den herunder.

Det handler kort sagt om, at folk ikke som udgangspunkt vælger at handle hos dig på grund af dit produkt, for det kan de få mange andre steder. De vælger dig på grund af DIG. Det har du nok allerede læst om ovre i artiklen om virksomhedsidentitet 🙂

Hvis de kan identificere sig med dig, og de værdier du repræsenterer, så lægger de gerne deres penge hos dig.

Start med hvorfor – allerede i dag

Jeg kan kun anbefale dig, at arbejde med dit “Why”.

Det har jeg selv gjort i flere år, og jo mere jeg arbejder med det, jo mere går det op for mig, at jeg har gjort en levevej ud af det, jeg personligt brænder for, nemlig “værdiformidling”. Det at gøre en forskel. Det kan du læse om nedenfor.

På Simon Sinek’s side StartWithWhy.com kan du næsten ikke undgå at få lyst til at arbejde med dit WHY. Under Find your Why kan du downloade et kapitel fra bogen af samme navn, og du kan høre Sinek fortælle, hvordan han selv begyndte at arbejde med sit Why.

Blot til inspiration

Nu får du lov at komme lidt under huden på mig. Mit WHY er nok lidt eksistentielt… Men det er sådan jeg er.

Lad os starte fra den “klassiske ende”

HVAD laver du?
Jeg hjælper virksomheder med online markedsføring.
(…Ikke særligt inspirerende. Det er der mange der gør. Derfor bliver det interessant at spørge ind til, hvordan jeg gør det anderledes end de andre.)

HVORDAN gør du det?
Det gør jeg ved at afdække virksomhedens værdier og identitet og fortælle den gode historie, og – via discipliner inden for online markedsføring – formidle den ud til den målgruppe, hvor der er størst sandsynlighed for, at de kan identificere sig med virksomhedens budskab og værdier, og dermed finder interesse i virksomhedens services og produkter.
(Nu er det lidt mere interessant, og måske vækkes din nysgerrighed….)

HVORFOR gør du det?
Jeg tror på, at mennesker har brug for at føle sig trygge, for at bidrage positivt og værdifuldt til fællesskabet. Derfor vil de også vælge at handle hos virksomheder, der bekræfter dem i deres egne værdier og identitet.

Det er bare sjældent man kommer så langt i en præsentations-situation til fx. et netværksmøde. Efter af have svaret på “Nåmmen, hvad laver du så?”, kan man se modparten kort forholde sig til “kan jeg bruge det?” og så når man sjældent ret meget videre.

Derfor skal du vende præsentationen om, så du starter med dit “Hvorfor”.

Jeg tror på, at mennesker søger at være trygge og blive bekræftet i deres identitet. Gennem deres forbrug kan de realisere sig selv, og de vil derfor vælge at lægge deres penge dér, hvor de får bekræftet deres værdier og identitet. (why?)

Det kan virksomheder bruge konstruktivt, ved at flytte fokus fra produkterne over til brugsværdi, behov, livsstil og identitet. Når en virksomhed ikke sigter efter at få værdi fra kunden (salg) men efter at give værdi til kunden (bekræftelse), vil tilknytningen til virksomheden strække sig ud over en enkelt salg. (How?)

Derfor hjælper jeg virksomheder med online markedsføring, hvor vi fokuserer på identitet og storytelling inden vi kaster os over de digitale discipliner. (What?)

Virkede det?

Sidder du nu med et mere positivt indtryk af, hvem jeg er og hvad jeg laver, end da jeg blot sagde, at “Jeg hjælper virksomheder med deres online markedsføring”? Det vil de fleste gøre, fordi jeg i mit WHY taler til den limbiske del af hjernen (følelserne), og ikke – som i mit WHAT – til neocortex. (logikken)

Det er derfor du skal vælge at “starte med hvorfor”. Når du gør det, taler du til den del af hjernen, der styrer adfærden, så med dit hvorfor kan du i højere grad få folk til at slutte sig til dig – hvis altså dine holdninger og værdier matcher dem.

Vil du arbejde videre?

Simon Sineks bog “Start with Why” er udgivet på dansk ved Nyt Nordisk Forlag. Titlen er… ja, nemlig. “Start med hvorfor”. Den kan købes i Arnold Busck eller online. Den er absolut værd at læse.

Du kan også købe bogen “Find your why”, der mere målrettet hjælper dig med at finde dit eget forkromede WHY. Denne bog findes endnu ikke på dansk.

God jagt! 🙂