21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Storytelling er i høj grad det, andre siger om dig

Når det du siger, også er det, du gør

Denne artikel rummer endnu en case omkring storytelling. En rigtig god én, endda. For her er fortællingen ikke skabt som et markedsføringstiltag. Den er derimod skabt gennem det lange seje træk, hvor dét vi siger, også er det, vi gør.

Skrevet af Nete

25. januar 2021

Det er min helt klare holdning, at storytelling ikke er en markedsføringsdisciplin. Det er en ledelsesdisciplin. Det understreger denne lille fortælling om en virksomhed, som kontaktede mig med et ønske om en relativ simpel løsning med digital markedsføring, og som endte med at blive en af mine bedste cases, når vi taler storytelling.

”Vores markedsføring skal være mere personlig”

Sådan lød ønsket, da jeg i 2018 blev kontaktet af Alterna Huse, som jeg tidligere har arbejdet sammen med. De havde behov for at have ”marketingafdelingen” in-house nogle timer om måneden, og det kunne jeg tilbyde dem.

Tilfredse kunder er et solidt fundament

Det var ikke en opgave jeg behøvede at overveje. Jeg vidste fra tidligere, at virksomhedens vigtigste ”salgskanal” er deres eksisterende kunder. Det er right up my alley. Jeg plejer at sige, at den bedste markedsføring er den du får, når tilfredse kunder kommer igen, og tager deres venner med.

Når produktet koster fra cirka 1,5 millioner kroner, lægger det naturligvis en begrænsning på, hvor mange gange en kunde kommer igen. Ikke desto mindre har Alterna Huse bygget FEM huse til det samme ægtepar.

Kundernes fortælling gjorde mig nysgerrig.

En del af markedsføringsstrategien blev at fortælle om kundernes huse, og de tanker og behov der lå bag den færdige løsning. Det gav mig den taknemmelige opgave, at sætte mig ned med en række spændende mennesker, og lytte til deres historier.

Deres livshistorier – og deres hjem – var naturligvis vidt forskellige. Det var dét de sagde om Alterna Huse derimod ikke, og det gjorde mig nysgerrig.

Det magiske tal: 3

I alle gode eventyr indgår tallet 3. Det gør det også i denne fortælling. Der var nemlig helt konkret tre ting, der gik igen, når kunderne fortalte om deres oplevelse under byggeprocessen:

• ”De talte os ikke efter munden”
• ”De prøvede ikke at sælge os noget, vi ikke havde brug for”.
• ”Vi var med i processen fra start til slut”.

Hvis du gerne vil arbejde med storytelling, er det en god ide at lytte til, hvad andre siger om dig. Hvis storytelling alene er en markedsføringsdiciplin, kan det have en tendens til at blive en masse flotte ord, der har til hensigt at sælge, men som falder til jorden, hvis din fortælling ikke matcher kundens oplevelser.

Men når det, du siger i din markedsføring, også er det, du gør i ledelsen af virksomheden, så begynder du at have en troværdig fortælling, som giver grobund for den tillid, der er nødvendig for at skabe loyale kunder.

… Og hvad så med personligheden?

En virksomheds personlighed afspejles i kulturen og de mennesker, som er i virksomheden. Så for at få opfyldt målet om at gøre markedsføringen mere personlig, blev fotograf Bjørn Sørensen sat til at følge ledelse og medarbejdere.

Jeg har arbejdet sammen med Alterna Huse og deres team tilstrækkeligt længe til at se, at Bjørn i den grad er lykkedes med at fange personligheden i firmaet. Billederne afspejler præcist de træk, jeg kender dem for: Vilje, seriøsitet og arbejdsglæde.

Storytellingen begynder, når du har identiteten på plads

Storytelling er ikke ”bare” en markedsføringsdisciplin. Det er en ledelsesdisciplin, og det begynder helt naturligt, når identiteten er på plads, og fungerer som den røde tråd i ledelsen. Når den du ér, afspejles i dét du siger og dét, du gør.

– – – – – – – – – –

Herunder kan du se et udvalg af de billeder, Fotograf Bjørn Sørensen har taget. Jeg kan varmt anbefale at tage et kig omkring på hans hjemmeside, hvor du også kan se flere af billederne af Alterna Huse. Se casen her. 

Artikler om samme emne

Dus med din facebook markedsføring

Bliv dus med din facebook markedsføring Gør det velovervejet, værdifuldt og varieret ... Og allervigtigst: Gør det på din måde. I denne artikel skitserer jeg vilkårene for markedsføring på Facebook, og giver dig mine bedste bud på, hvordan du får mest ud af din...

Hvad er storytelling

Hvad er storytelling? ... Og hvorfor virker det? Denne artikel er en opsamling af de vigtigste pointer fra webinaret "Grundlæggende Storytelling", som du også kan se - eller gense - i videoen. Vi kommer ind omkring tre emner: Hvad er storytelling (... og hvad er det...

Storytelling og neurologi

Storytelling og neurologi Menneskets hjerne er skabt til fortællinger. Allerede da du stadig lå i din mors mave begyndte din hjerne at registrere mønstre. Derinde i din trygge boble mærkede du døgnrytmen. Familiens rytme. Lys og mørke. Når mor lagde sig på sofaen,...