fbpx
21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Gennem de seneste år har jeg undervist rigtigt meget i online markedsføring. Primært sociale medier, men god online markedsføring er et sirligt samspil af mange discipliner, og vi skal ikke tale længe om segmentering, flow og content marketing før spørgsmålet melder sig…

Hvordan laver jeg en strategi for online markedsføring?

Jeg har herunder lavet en liste over de punkter, jeg gennemgår sammen med mine kunder, når vi ser på, hvordan vi optimerer på deres samlede indsats. Hvilke discipliner giver mening af arbejde med, for at skabe mest mulig synlighed og flytte flest mulige potentielle kunder ind på deres website.

Du kan bruge listen som den er her – altså som en inspiration til selvstudie.

ELLER… Du kan tilmelde dig mit nyhedsbrev. Så vil du hver måned i 2018 modtage de 12 punkter som artikler, der går i dybden, og som indeholder opgaver og skemaer du kan arbejde med. Sammen med hver artikel i strategi-forløbet, får du flere små artikler, der uddyber og supplerer hele din strategi.

Model for online markedsføringsstrategi

Følgende 12 punkter er for mig vigtige at have med i tankerne om, hvordan du laver en god strategi for online markedsføring. Der er flere “underpunkter” og dem får du sammen med artiklerne, når de udkommer.

Virksomhedsidentitet

Hvem er du som virksomhed? Det er vigtigt at tage stilling til, hvordan du vil adskille dig fra dine konkurrenter. Jeg kan afsløre, at de fysiske rammer om købet ikke er nok. Nogle gange er prisen ikke engang det afgørende for, om det bliver dig eller konkurrenten der vinder kunden.

Hvilke værdier står du for og hvordan bruger du dem til at skabe en social profil, der giver dig loyale følgere på de sociale medier.

Artikler om virksomhedsidentitet: “Hvem er du egentlig?” og “Start med HVORFOR”.

Målgruppesegmentering

Hvem er din målgruppe? Hvem taler du til, for at ændre på deres adfærd? Kan du nå dem alene, eller skal du tænke i modtagergrupper? Hvem er din primære, sekundære og tertiære målgruppe, og hvilke kanaler skal du anvende, for at nå ud til dem?
Artikler om målgruppesegmentering: “Sådan finder du din målgruppe” og “Hvad rager det egentlig mig?”

Opbygning af platform

Når du ved, hvem du kommunikerer til, og hvor de befinder sig, så har du en ide om, hvordan du når dem, og henter dem ind på dit website.

Start dér, hvor det giver størst mening, og byg din platform ud løbende.
Artikel udkommer ultimo marts 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få artiklen direkte i din indbakke.

Hjemmeside

Tænk dig godt om, inden du går i gang med at lave hjemmeside. Undgå låste abonnementsløsninger, og skriv ikke under på en kontrakt, før du har fået en kyndig til at kigge på det. Du kan få lavet en helt simpel og grundlæggende søgemaskineoptimeret hjemmeside for nogle få tusind kroner.

Hvis du allerede har et website, så tænk over, hvordan du optimerer det, så du hjælper dine gæster til at gøre det, du gerne vil have dem til.
Artikel udkommer ultimo april 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få artiklen direkte i din indbakke. 

Sociale medier

Sociale medier er ikke – primært – beregnet til salg, men hvis du er god til at være social, og gør dig fortjent til kundernes tillid og penge, så kan dine sociale medier blive en solid kilde til trafik og salg. Og bedst af alt: Du har muligheden for at være tæt på målgruppen altid.

Sæt dig ind i, hvordan de forskellige platforme fungerer, og start dér, hvor det giver mest mening og flest muligheder for dig. I de fleste tilfælde vil det være Facebook.
Artikel udkommer ultimo maj 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få artiklen direkte i din indbakke. 

Annoncering på Facebook

Facebooks annonceværktøj giver dig muligheden for at målrette din markedsføring meget skarpt, og annoncerne vises ikke kun på Facebook, men også på Instagram og på websider, såfremt du ønsker det. Og du kan spore ret præcist, hvad du får for dine penge.

Jo bedre du har været til din “organiske” markedsføring, jo sundere er din side, og jo mere vil du også få for dine annoncekroner.
Artikel udkommer ultimo juni 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få artiklen direkte i din indbakke. 

Søgemaskineoptimering

Hvis du gerne vil findes på Google, er du nødt til at gøre dit website lækkert for Google. Det gør du med søgemaskineoptimering – eller SEO. SEO foregår på flere plan, og du kan komme langt, hvis du kender de grundlæggende discipliner. Du kan nemt google dig til, hvordan du laver basal onsite optimering.

Hvis du har en stor webshop, og har mange konkurrenter du kæmper imod, anbefaler jeg, at du allierer dig med en specialist på området. Jeg har været i SEO branchen nogle år, og har du brug for en skarp hjerne til at gå ned i de nørdede, tekniske detaljer, så skriv til mig. Så skal jeg nok hjælpe dig videre til en specialist, der matcher dine ambitioner og dit budget.
Artikel udkommer ultimo juli 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet, og få artiklen direkte i din indbakke

Adwords

Annoncer på Google er den nemme måde at komme øverst på. Ikke nødvendigvis den billigste dog, men alt afhængigt af, hvad du sælger og hvor stor konkurrencen er, kan du ofte – ret hurtigt – få resultater for en beskeden indsats.

Du kan sagtens selv lære at lave en simpel Adwords-kampagne. Hvis du er en skarp og intuitiv learner, kan du med en guide selv opsætte en simpel kampagne. Jeg vil dog anbefale dig, at tage et kursus, hvor du kan arbejde dig frem under kyndig vejledning. Hvis du kontakter mig, kan jeg henvise dig til et solidt kursus hos en samarbejdspartner, hvor du gennem mig kan få en ikke helt ringe rabat.
Artikel med guide udkommer ultimo august 2018. Tilmeld dig nyhedsbrevet.

Content Marketing

Hvordan kan du yde værdi til din målgruppe? Det er det store spørgsmål, når vi taler Content Marketing. Denne disciplin handler primært om at lave og dele indhold, der giver værdi i forhold til dit produkt eller din service. Det er ikke direkte produktmarkedsføring, men mere en måde at ramme målgruppen på de ønsker og behov, der knytter sig til dit produkt eller din service.
Content marketing kan være artikler, podcasts, videoer, guides, infographics, bøger mm. Og så er Content Marketing GE-NI-ALT i forhold til søgemaskineoptimering.
Artiklen udkommer ultimo september 2018. Få nu bare tilmeldt dig det nyhedsbrev, ik?

Storytelling

Historiefortælling har gennem tusindvis af år været brugt til identitets- og kulturskabelse, og det er et virkeligt kraftfuldt værktøj i din markedsføring, men det kræver vilje og en knivskarp virksomhedsidentitet, for historien falder til jorden, hvis den ikke underbygges af det virkelige billede.

Storytelling er lige så meget virksomhedskultur og -ledelse, som det er markedsføring, og for at skabe den helt rigtige spænding, skal du mestre både rollefordeling og opbygning.
Artiklen udkommer ultimo oktober 2018. Glæd dig. 

Video

Med levende billeder kan du lettere engagere dine følgere, og det har aldrig været lettere at være videojournalist. Der skal som udgangspunkt ikke mere til, end en smartphone af rimelig kvalitet.

Overvej, hvordan du kan bruge videoer til at styrke din markedsføring og sæt dig ind i, hvilke kanaler der er bedst i hvilke situationer. Hvornår Youtube og hvornår Facebook. Eller Vimeo eller…
Artiklen udkommer ultimo november 2018.

Analytics og Insights

Lær at bruge tallene til at styrke din indsats. Google Analytics og Facebook Insights er rene guldgruber af tal, du kan bruge til at opdage styrker og svagheder i din platform.
Artiklen udkommer ultimo december 2018.

 

Har du spørgsmål til din online markedsføringsstrategi?

Stil endelig dit spørgsmål herunder i kommentarfeltet, eller – endnu bedre – stil det i et åbent opslag på min facebookside. Du er sikkert ikke den eneste med det spørgsmål, og hvis du er den første til at stille det, så kan du og jeg i fællesskab hjælpe alle de andre.

 

Du er velkommen til at følge mig