fbpx
21 59 99 87 Mail@Netekaasen.dk

Der var en gang, hvor Instagram bare var et kronologisk feed, hvor alt hvad du postede, kom ud i dine følgeres feed.

Sådan er det ikke mere.

Nu skal du – ligesom på Facebook – gøre dig fortjent til synlighed på Instagram gennem bl.a. klik, og det er en god ide at vide, hvordan platformen fungerer.

Hvordan fungerer Instagram?

Instagram siger selv, at de gerne vil vise deres brugere, det de har mest interesse i. Det vil sige, at du som bruger ser mest af det, du er tilbøjelig til at klikke på. Hvis du følger – og interagerer med – nogle virksomheder eller brugere inden for et bestemt område eller hashtag, så vil du med stor sandsynlighed se mere af det i dit feed.

Det betyder, at du – som virksomhed der markedsfører sig på Instagram – skal gøre dig umage, og du skal vide hvad dine følgere vil have – og så skal du give dem det, gerne toppet af med en følelse af, at du er værd at komme tilbage til.

10 hurtige tips til mere synlighed på Instagram

1: Vær anderledes!
Kig på dine konkurrenter i branchen. Hvad gør de, og find ud af, hvad du kan gøre anderledes og bedre. Hvorfor skal de følge dig, hvis du “bare” er lige som de andre. Giv dem en grund til at følge dig.

2. Vær social!
Søg på dine primære hashtags, og find brugere, der lægger billeder op i dine kategorier. Kommentér billederne. Ros gerne, men endnu vigtigere: Vis interesse! Spørg ind til billedet, produkter mm. Hvis du viser interesse for dem, viser de ofte også interesse for dig. Vis også interesse for dine konkurrenter. Det giver kun goodwill, at du tør dele dit sunshine, så længe du ikke forsøger at tage opmærksomheden.

3. Vær engagerende!
Hav en plan for, hvad du vil med hvert opslag. I teksten i opslaget skriver du  – eller i billedet – hvad du vil have folk til: “Se mere på hjemmesiden”, “Læs artiklen på bloggen”, “Tilmeld dig nyhedsbrevet og få nyhederne direkte i din indbakke…” Synlighed på Instagram kommer af kliks, så prøv også at lægge flere billeder op i et opslag. Alle klik gælder!

4. Brug de rigtige hashtags
Se hvad dine konkurrenter i branchen bruger af hashtags. Brug gerne hashtags, der knytter sig til produktet, til produktkategorien, til brandet, til livsstilen, til følelserne der følger med produktet osv. Læs af dine konkurrenter og hold øje med nye tendenser. Du har travlt med at drive din forretning, og ser måske ikke alt hvad der kommer af nyt. Se Instagram som din måde at holde trit med branchen.

5. Brug hashtags på flere sprog
Selvom du markedsfører dig i Danmark, er al engagement med til at give dig mere synlig på Instagram – også kliks fra andre lande. Inkarnerede IG’ere, der søger efter deres favoritbilleder, søger ikke kun på danske hashtags, men også – og måske endda oftere – på engelske.

6. Stil relevante spørgsmål
Dine følgere har interesse i dig, og vil gerne bidrage. Vis dine følgere, at deres meninger er vigtige, og stil dem spørgsmål, fx. om, deres bedste tips til brugen af dit produkt. Du kender det sikkert fra dig selv: Du vil nok også helst handle hos den, der giver dig mest feel-good.

7. Ikke kun produktbilleder
Mennesker – og i særdeleshed – ansigter sætter gang i nogle følelser hos os, som trigger klikker-fingeren. Det er bare lettere at identificere sig med et ansigt (og de følelser de afspejler) end blot et produktbillede.

8. Svar på kommentarer
Få dine følgere til at føle sig både set og værdifulde. Vis at du sætter pris på deres kommentarer. Gå all in og besøg deres profil, og referér gerne til et af deres (relevante) billeder i din kommentar.

9. Indgå samarbejder
Team op med en relevant samarbejdspartner, der også er på IG. Fx en der sælger eller producerer et produkt, der matcher dit. Og aftal så, at I tagger hinanden i Jeres opslag. Taggingen skaber nysgerrighed og flytter følgere rundt mellem profilerne.

10. Hold øje med dine analytics
Hvis du ikke allerede bruger en businessaccount, så få skiftet hurtigst muligt. Det giver dig nogle flere muligheder for at komme i kontakt med dine følgere, du kan lynhurtigt promovere dine opslag, og du får adgang til statistik, der kan hjælpe dig med at analysere dine resultater. Hvad kendetegner de opslag, der får mest engagement? Er det bestemte hashtags, tidspunktet det er offentliggjort, en bestemt type billede, eller måden du har formuleret teksten på…? Find ud af, hvad der virker – og gør mere af det 🙂

Har du spørgsmål?

Har du spørgsmål til markedsføring på Instagram, så skyd løs i kommentarfeltet herunder. Du kan også stille spørgsmålene på min Facebookside.
Du er mere end velkommen til at dele dine tips til, hvordan du selv skaber mere synlighed på Instagram i din markedsføring.

 

 

Du er velkommen til at følge mig