Din virksomhedsidentitet viser din målgruppe hvem du er.

Faktorer som udstråling, værdier, adfærd og udseende tiltrækker os. Eller frastøder os.

Og det gælder både til mennesker og til virksomheder.

Din virksomheds identitet skal tiltrække din målgruppe, og få dem til at knytte sig til dig.

Start med din virksomhedsidentitet

Når du går i gang med at lave din online markedsføringsplatform, er det en god ide at du starter med at blive skarp på din virksomhedsidentitet.

Det er grundlaget for din forretning og det giver dig en overbevisning, du kan “hvile i”, når hverdagen bliver lidt hektisk, og du mister fokus.

Hvad er det, der driver dig?

Stil dig selv spørgsmålet: Hvorfor startede du din virksomhed? Hvad var det, der fik dig til at sige “Fandme så! Jeg gør det! Jeg starter en virksomhed”

Hvis du kun kan svare “For at tjene penge”, så har du ikke tænkt nok over dit svar.

At tjene penge skal gerne være RESULTATET af din forretning. Hvad var det, du mente, du kunne – og ville – gøre anderledes, end de eksisterende virksomheder på området?

Mission, vision og strategi

Du skal stille dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvorfor er du her?
    Her taler vi om din mission. Hvad er det, du vil lave om på?
  2. Hvor vil du hen?
    Din vision er det, du kan se ude i fremtiden for dig, din virksomhed og for dine kunder. Ja, måske endda for samfundet?
  3. Hvordan kommer du derhen?
    Nu bliver vi så lidt mere praktiske, for nu taler vi strategi. Hvad vil du helt konkret gøre, for at nå dit mål? Det er her, din virksomheds identitet for alvor bliver synlig.

Walk the talk!

Din virksomhedsidentitet skal udleves. Din mission og vision skal ikke bare være tomme ord i et ringbind på kontoret eller på din hjemmeside. I alt hvad du gør, skal du have tænkt din identitet ind. Det er din DNA, og det skal dine kunder mærke.

Når du udadtil viser, at når man handler hos dig, så handler det ikke bare om produkter, men også om værdier. Hvis du er tydelig og konsistent i dit budskab, bliver det nemt at have tillid til dig, og så har du ikke bare kunder – du har loyale kunder, som kommer tilbage fordi du bekræfter dem i deres egne værdier.

Det behøver ikke være så forkromet

Din identitet og værdier behøver ikke være store og forkromede. Det behøver ikke handle om at redde regnskoven eller verdenshavene. Vi kan ikke alle være Blake Mycoskie og opfinde koncepter som Toms Shoes.  Du kan også redde verden på et mikroplan, nemlig der, hvor du efterlader kunden med en købsoplevelse, der giver dem lyst til at komme tilbage.

Det kan være noget så simpelt som et smil. Følelsen af tryghed. Følelsen af at være speciel. Det at berige din kunde positivt med mere end et nyt produkt, kan være nok. Det er bare vigtigt at huske på, at du stadig skal skille dig ud fra konkurrenterne.

Start med hvorfor!

Når du vil arbejde med din virksomhedsidentitet, er mit bedste råd: Start med HVORFOR!

Ret skal være ret: Det er faktisk ikke mit bedste råd, men Simon Sineks.

Når du er færdig her, så hop over og læs artiklen, og bliv inspireret til at arbejde med dit WHY. Det er et rigtigt godt sted at starte, fordi du – forhåbentligt – bliver inspireret til at kigge indad og finde ud af hvad det er, der driver. Både personligt og professionelt.

Vis mig din virksomhedsidentitet

Har du tænkt over, hvem du er som virksomhed?

Fortæl gerne herunder i kommentarfeltet, hvad din virksomhed står for, og hvordan DU gerne vil gøre en forskel. Du er også velkommen til at smide et link til din platform.